Vedtægter for Rødovre Bridgeklub


§ 1.
Klubbens navn er RØDOVRE BRIDGE KLUB (R.B.K) og klubbens hjemsted er Rødovre kommune.


§ 2.
Klubbens formål er at samle interesserede bridgespillere til regelmæssige spilleaftener og gennem træning, turneringsspil og lejlighedsvis undervisning at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge. Foreningen kan også optage forbindelse og samarbejde med andre bridgeklubber.


§ 3.
Turneringer planlægges og ledes af bestyrelsen. Til at lede turneringen kan bestyrelsen ansætte en lønnet turneringsleder.


§ 4.
Medlemmer optages - så længe bestyrelsen finder det forsvarligt under hensyn til turneringens afvikling - mod betaling af et indskud og medlemskontingent. Såvel indskud som kontingent fastsættes af generalforsamlingen (jf. § 6).

Kontingent skal betales for hele sæsonen fra september til og med april, dog kan bestyrelsen i tilfælde af langvarig sygdom eller bortrejse dispensere herfra. Eventuelt indskud, samt sæsonkontingent, inkl. Kontingent til DBf/Kreds og Distrikt, indbetales senest 1.10.

Aktive medlemmer ≤ 25 år betaler ½ kontingent.

Spillesæsonen omfatter for tiden alle disponible onsdage i månederne september til og med april, men kan af bestyrelsen med generalforsamlingens tilslutning udvides til at omfatte en eller flere af årets resterende måneder.

Klubbens regnskabsår løber fra 1. april til 31. marts.


§ 5.

R.B.K. er tilsluttet Danmarks Bridgeforbund samt derigennem tillige Mesterpointordningen efter de om denne til enhver tid gældende regler.


§ 6.
Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.

Ordinær generalforsamling afholdes hvert år den sidste spilleaften i april og indvarsles senest 3 uger forinden ved opslag i spillelokalet. Sidste spilleaften før generalforsamlingen skal dagsorden findes fremlagt i spillelokalet.

Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal skriftligt indsendes til bestyrelsen formand senest 14 dage før generalforsamlingen.

Dagsordenen for generalforsamlingen skal mindst indeholde følgende punkter:

Valg af dirigent
Bestyrelsens beretning for det forløbne år
Aflæggelse af det reviderede regnskab
Fastsættelse af indskud og kontingent
Indkomne forslag
Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter (jf. § 8)
Valg af revisor og revisorsuppleant (jf. § 8)
Eventuelt

Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte medlemmer, og mens alle øvrige afgørelser træffes ved simpel stemmeflerhed, kræves til ændring af klubbens vedtægter eller til beslutning om klubbens ophør, at mindst 2/3 af medlemmerne er mødt, og at mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget. Hvis et forslag af sidstnævnte art ikke skulle få nævnte kvalificerede flertal for sig, er det dermed bortfaldet, men hvis forslaget opnår den kvalificerede majoritet, uden at der er mødt det tilstrækkelige antal medlemmer til forslagets vedtagelse, skal der inden 1 måned afholdes ny generalforsamling, på hvilken forslaget kan vedtages med 2/3 majoritet uden hensyn til antallet af fremmødte medlemmer.


§ 7.
Ekstraordinær generalforsamling kan afholdes, når bestyrelsen finder det påkrævet, eller såfremt ¼ af medlemmerne indsender en skriftlig motiveret begæring herom til bestyrelsens formand. Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling skal ske med mindst 14 dages varsel; dog kan bestyrelsen indkalde med 8 dages varsel. Den ekstraordinære generalforsamling er beslutningsdygtig, når mindst 2/3 af medlemmerne er til stede. Såfremt dette ikke er tilfældet, indvarsles med samme frist til en ny ekstraordinær generalforsamling, der er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte medlemmer. Dog skal beslutninger om ændringer af vedtægter og opløsning af klubben følge reglerne i § 6.


§ 8.
Klubben ledes af en bestyrelse, som består af mindst 5 personer. Bestyrelsen vælges på generalforsamlingen og sidder for 2 år ad gangen, således at formanden samt mindst 1 bestyrelsesmedlem er på valg de lige år, og den øvrige bestyrelse er på valg ulige år. Bestyrelsen konstituerer sig med kasserer, sekretær og turneringsleder og er beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af bestyrelsen er til stede.

Generalforsamlingen vælger hvert år 1 bestyrelsessuppleant, 1 revisor og 1 revisorsuppleant.

Bestyrelsesmøder afholdes så ofte, formanden finder det nødvendigt, eller på begæring af 2 bestyrelsesmedlemmer.


§ 9.
Foreningen tegnes over for hjemstedskommunen af foreningens formand. Til varetagelse af daglige økonomiske anliggender tegner kassereren eller formanden foreningen, mens kasserer og formand i fællesskab tegner foreningen i alle andre økonomiske anliggender.
Den samlede bestyrelse er ansvarlig for at tilskud og anviste lokaler anvendes i overensstemmelse med Folkeoplysningsloven og hjemstedskommunens retningslinier.
Det påhviler derfor den samlede bestyrelse, at underskrive foreningens årsregnskab.


§ 10.
Turneringslederen leder de enkelte turneringer i henhold til de til enhver tid gældende internationale love for turneringsbridge.
Eventuelle tvivlsspørgsmål kan appelleres til bestyrelsen.

Særlige bestemmelser for medlemmernes pligter og rettigheder samt ordensregler er angivet i de på generalforsamlingen vedtagne "Klubregler for R.B.K.".


§ 11.
Såfremt et medlem ekskluderes af anden grund end kontingentrestance eller idømmes karantæne, skal der ske indberetning af forholdet gennem distriktbestyrelsen til Danmarks Bridgeforbund.


§ 12.
I tilfælde af klubbens opløsning, foretaget som i § 6 realiseres klubbens formue og klubbens ejendele tilfalder Danmarks Bridge Forbund eller lignende almennyttig forening.


September 2012