Klubregler for Rødovre Bridgeklub

 

  

§ 1. Spilletid

  

Klubbens spilleaften er onsdag.

Der startes på alle spilleaftener kl 1845, medmindre andet er meddelt.

 

§ 2. Sæson

 

Sæsonen starter første onsdag i september måned og slutter sidste onsdag i april måned. Der spilles ikke onsdag før påske og spil i skolernes vinterferie arrangeres som enkeltaftens turneringer, såfremt det kan finde indpas i bestyrelsens turneringsplanlægning.

Der spilles ikke på helligdage.

 

§ 3. Substitut

 

Et medlem, der er forhindret i at møde på en spilleaften, må selv skaffe substitut. Kan man ikke det accepteres afbud indtil kl 1600 på spilledagen. Afbud efter dette tidspunkt betragtes som udeblivelse - se § 4.

Klubbens formand og/eller turneringsleder skal underrettes herom, inden spillet begynder.

 

§ 4. Justering af score ved substituering

  

Parturnering:

Udeblivelse giver scoren nul.
Ved afbud hvor man ikke selv skaffer et substitutpar justeres scoren til 40%.
Ved afbud hvor man selv skaffer et substitutpar justeres scoren til 50%.
Såfremt kun 1 spiller i et par er substitueret, foretages ingen justering. De andre spilleres score påvirkes ikke af justering på grund af substituering.

Holdturnering:

Med 1-3 substitutter på holdet foretages ingen justering.
Ved total substituering af et hold får holdet, hvad det scorer - dog højest 15 og mindst 5 KP. I tilfælde af, at substitutternes spillestyrke efter bestyrelsens skøn afviger væsentligt fra dem, de substituerer, kan der tildeles justeret score. Kan man ikke stille hold scores 0 KP.

Enkeltmandsturnering:

En totalscore for en omgang justeres i alle tilfælde til middel.
De andre spilleres score påvirkes ikke af justering på grund af substituering.

 

§ 5. Mesterpoints og præmier

  

Fordeling af mesterpoints sker på grundlag af den opnåede score inden justering.

Ingen spiller er berettiget til præmie, medmindre vedkommende har spillet mindst halvdelen af spilleomgangene selv.

 

§ 6. Opløsning af ligestilling

   

Hvis 2 eller flere står lige i en par- eller enkeltmandsturnering, er resultatet af deres indbyrdes opgør afgørende.

For holdturnering følges DBfs regler.

Hvis 2 hold står lige, er deres indbyrdes kamp afgørende. Hvis denne har været uafgjort, afgøres placeringen af differencen i IMP.

For Monrad holdturnering gælder følgende regler ved ligestilling: Resultatet af holdenes indbyrdes kamp er gældende. Såfremt der stadig er ligestilling er det holdet med det højeste Bucholz tal der er bedst placeret. Såfremt holdene ikke har mødt hinanden og står med samme antal kamppoints er det Bucholz tallet der afgør placeringen.

 

§ 7. Materiale

  

Det forventes, at klubbens medlemmer behandler klubbens materiel skånsomt og omhyggeligt.

Efter aftenens spil hjælper medlemmerne med oprydningen.

Bestyrelsen kan om nødvendigt udpege oprydningshold pr. række pr. aften til at varetage arbejdet med evt. aftørring af gulv, borde og stole samt oprydning og opstilling af borde og stole.

 

§ 8. Etikette

  

God etikette før, under og efter spillet forventes af medlemmerne.

Systemkort er obligatorisk ved alle turneringer.

Tiden for en spillerunde udregnes efter et gennemsnit på 7 minutter pr. spil eksklusiv tid til rundeskift.

Brugen af stopskilt og alert er obligatorisk.

I klubben må der kun spilles efter systemer, der er i overensstemmelse med de til enhver tid gældende regler i DBF. Par der spiller “åbent forsvar” konventioner skal ved sæsonstart informere klubbens øvrige medlemmer om konventionen og foreslå et forsvar herimod. Informationerne lægges frem på klubbens hjemmeside.

Uregelmæssigheder under meldinger og spil må ikke afgøres af medlemmerne selv. Turneringslederen skal altid tilkaldes, for at uregelmæssighederne kan blive rettet ensartet og i overensstemmelse med lovene.

Turneringslederens afgørelse baseres i vurderingstilfælde altid på en høring hos andre turneringsledere og/eller klubmedlemmer fra et tilsvarende niveau. Medlemmerne anmodes om i videst muligt omfang at respektere Turneringslederens afgørelse.

Rygning er ikke tilladt i spillelokalet.

Brug af mobiltelefoner må ikke finde sted i spillelokalet, undtagen i kaffepausen.

 

§ 9. Opslag

  

Medlemmerne vil ved opslag i klubben blive underrettet om ændringer i spilletider, kampe med andre klubber, tilmelding til turneringer under DBF etc.

 


April 2017